JAWA 50 Pionyr type 550 1954-1956 Kort na de introduktie van de Jawa 500, werd de lichtste, de Jawa 50, gepresenteerd. Het was het werk van een team ontwerpers, M. Kubicek, J. Mraz, K. Mares en J. Stastny, geleid door Jozef Josif. Het idee van een grondige modernisering van de Robot, waaraan de jonge Jan Krivka werkte werd niet gerealiseerd. De kleine 50 kreeg spoedig de bijnaam “stomp”, vanwege de vorm van het zadel. De kleinste naoorlogse Jawa was echter erg sukkesvol. Het werd aangedreven door een 2 takt horizontale ééncilinder met een inhoud van 49,8 cc (38 x 44), 2,2 pk (1,6 kW) bij 5500 t.p.m. Met de 3 versnellingsbak was de topsnelheid van de kleine machine 50 km/u. De Pionier bepaalde dankzij zijn vormgeving en ontwerp, wereldwijd de trend in deze kategorie van motorfietsen. Dankzij de kwaliteit bleef het brommertje in produktie tot aan de begin jaren 70. Desondanks werden er tussentijds wel enkele wijzigingen doorgevoerd. Eerst werd de eenzitter veranderd, toen kwam er een gemoderniseerd model met een duozit, gevolgd door een 2 zitter sportuitvoering. Als allerlaatste model was er de herontworpen Jawa 23 Mustang. De basis van al deze modellen bleef in principe dezelfde 2 takt ééncilinder. De Pionier was ontwikkeld in Praag, maar de produktie werd in 1955 verplaatst naar Machinefabriek Povazske Strojirny in Povazska Bystrica. Eens temeer keerde Jawa terug tot de produktie van lichte motorfietsen. Het was in de jaren 1958-1962 toen Jawetta brommers in produktie kwamen. Het frame was gelast van geperste delen, het motorblok was een horizontale luchtgekoelde 2 takt ééncilinder van 49,8 cc en 1,5 pk (1,1 kW) bij 4750 t.p.m. De brommer had een 2 versnellingsbak en de max. snelheid was 45 km/u. Jawa maakte 2 modellen, de Standaard, met de tank deel uitmakend van het frame en de Sport, met grote losse tank en enige andere duidelijke verschillen, inklusief een groot zadel. |
Motortype | Liggende Eencilinder luchtgekoelde tweetactmotor |
Cilinderinhoud | 49,8cc |
Comp. verhouding | 6,6:1 |
Boring x slag | 38x44mm |
Max. vermogen | 2,2 pk bij 5500 tpm |
Topsnelheid | 50 tot 60 km/u |
El. installatie | 6 Volt 20 Watt |
Ontsteking | vliegwiel/magneetontsteking |
Versnellingen | 3 |
Vering | voor; hydr. telescoop achter; zweefarm dmv 2 schroefveren onder zadel |
Remmen | trommels 125x20mm |
Bandenmaat | 2.50×16 inch |
Gewicht | 54 kg |
Prijs in NL | niet bekend |
JAWA Stadion S11 1957-1964 De Stadion S1 bromfiets verscheen in Tsjecho-Slowakije in 1957 op de markt. Het werd aangedreven door een motorblokje van eigen makelij, type 552, met schuin naar voren hellende cilinder. Het is een eenvoudige bromfiets met open buisframe en een lage instap. Het machientje had geen achtervering. Voor werd het geveerd door korte op rubber geveerde schommelarmen. De wielen waren voorzien van volle naafremmen. Slim was het verwijderbare achterwiel terwijl het kettingtandwiel op zijn plaats bleef. De ketting werd afgedekt door een klein sierlijk schermpje. Het zadel was geveerd, wat redelijk wat komfort opleverde. Het draagvermogen van de brommer was 100 kg. De km. teller zat ingebouwd in de koplamp en had een diameter van 48 mm. In 1958 werd het frame enigszins gewijzigd, de schommelarmen van de voorvork werden iets verlengd en nu door schroefveren afgeveerd. De wielbasis werd hierdoor iets groter, van 1125 naar 1160 mm. De bromfiets heette vanaf toen dan ook Stadion S11. De S11 is geproduceerd tot 1960. In 1962 verschenen de Stadion S22 en S23 op de markt. Deze begonnen al echt op bromfietsen te lijken, sierlijker, grotere benzinetank en meer beplating. En men gebruikte nu een swingarm achtervering voor het komfort te verhogen. De S22 was het standaard toer model. Schuingeplaatse tank, kort éénpersoons zitje en een hoog, verstelbaar stuur. De S23 met een horizontaal op een extra verbinding tussen balhoofd en zadel geplaatste benzinetank, een echte tweepersoons buddy en een laag sportstuur en klein plexiglas schermpje, was het sportmodel. Dit model heeft ook iets betere prestaties en een karburateur die een 1 mm grotere doorlaat heeft dan die van de S22. In 1962 echter worden voor beide modellen de zelfde vermogens opgegeven van 2,4 pk. Beide hebben dan de Jikov 2914 PS karburateur en grotere remmen. De topsnelheid zou toen 70 km/uur zijn geweest. De stadion is geproduceerd van 1957 – in ieder geval 1963. Zie voor meer info het Jawa Klub klubblad nr. 6 van 2001 blz. 9 t/m 15. |
Motortype | Eencilinder luchtgekoelde tweetactmotor |
Cilinderinhoud | 49,8cc |
Comp. verhouding | 6,8:1 |
Boring x slag | 38×44 mm |
Max. vermogen | 1,5 pk (S1) 1,8 pk (S22) 2,4 pk (S23) |
Topsnelheid | 40, 50 en 60 km/u |
El. installatie | 5 Volt 18 Watt |
Ontsteking | vliegwiel magneet |
Versnellingen | 2 |
Vering | S1 geen vering, S11 schommelarm voorvork, S22 en S23 schokbrekers |
Remmen | trommels 80x16mm voor de S1 |
Bandenmaat | voor 23 x 2.25 achter 23 x 2.25 inch voor de S22 en 23 voor en achter 2.00 x 23 inch voor de S 11 |
Gewicht | 35 kg S1, 48 kg S22, 52 kg S23 |
Prijs in NL | niet bekend |
JAWETTA 50 Standaard en Sport 1958-1962 |
Motortype | Eencilinder luchtgekoelde tweetactmotor |
Cilinderinhoud | 49,8cc |
Comp. verhouding | 7,5:1 |
Boring x slag | 38x44mm |
Max. vermogen | 1,5 pk bij 4750 tpm |
Topsnelheid | 45 km/u |
El. installatie | 6 Volt, vliegwielmagneet 6V 18 Watt |
Ontsteking | vliegwielmagneet en puntjes |
Versnellingen | 2 |
Vering | voor; schommelarm achter; zwevende vork |
Remmen | trommels 80mm |
Bandenmaat | 2.00×23 inch voor en achter |
Gewicht | 42 kg en de sport 45 kg |
Prijs in NL | 1961, varierend van f 495,- tot 675,- |
JAWA Mustang M23A 1966-1982 |
Motortype | Eencilinder luchtgekoelde tweetactmotor |
Cilinderinhoud | 49,9cc |
Comp. verhouding | 9,6:1 |
Boring x slag | 38x44mm |
Max. vermogen | 4 pk bij 6500 tpm |
Topsnelheid | 65 km/u |
El. installatie | vliegwieldynamo 6 Volt/25 Watt |
Ontsteking | accu/bobine |
Versnellingen | 3 |
Vering | voor; hydr. telescoopvork achter; 2 schokbrekers |
Remmen | trommels 125x20mm |
Bandenmaat | 2.75×16 inch |
Gewicht | 60 kg |
Prijs in NL | nb |
JAWA Jazz/Economy/Shopper/Jive 1980-1992 De Jawa brommer is in verschillende uitvoeringen leverbaar geweest. De modellenhistorie hierna beschreven stamt uit Engeland. Van Nederland heb ik geen gegevens, helaas. Van 1980 tot 1992 de Jawa Economy, zoals het rode model hieronder. Van 1980 tot 1984 ook als Jawa Shopper en Jawa Nippy geleverd. Van 1990 tot 1992 ook als Jawa Jazz, zoals het blauwe model hieronder. van 1990 tot ca. 1992 ook als Jawa Jive uitvoering. |
Motortype | Eencilinder luchtgekoelde tweetactmotor |
Cilinderinhoud | 49cc |
Comp. verhouding | 9:1 |
Boring x slag | 39x41mm |
Max. vermogen | 2,38 pk bij 5000 tpm |
Topsnelheid | Ca. 50 km/u |
El. installatie | 6 Volt |
Ontsteking | electronisch |
Versnellingen | Economy, 1. Jazz, 2, automatisch geschakeld |
Vering | voor; hydr. telescoopvork achter; 2 schokbrekers |
Remmen | trommels 85x20mm |
Bandenmaat | |
Gewicht | 51 kg |
Prijs in NL | nb |
JAWA Dandy 50 JAWA Robby 50 1998 |
Motortype | |
Cilinderinhoud |