Čezeta en Trike

Čezeta                    Foto; Čezeta 501 van 1958
De Čezeta scooter werd niet volgens het Italiaanse concept gemaakt dat in de 50er jaren als voorbeeld gold in Europa. De CZ konstrukteurs gingen geheel hun eigen weg in het projekt van J.F. Koch. Na de Tweede Wereldoorlog begon CZ met de ontwikkeling van deze scooter. Na een aantal prototypen, kwam de serieproduktie op gang in 1955. Echter pas vanaf 1958 werd de machine geëxporteerd naar de Westerse landen. Onder de naam Jawa La Bohème.
De basis van de scooter is de zelfdragende en gelaste karrosserie, met de niet dragende voorkant. De motor is de 171,7 cc eencilinder tweetakt. Eerst rijwind gekoeld, maar vanaf 1959 met geforceerde koeling.  De benzinetank was ondergebracht in de karakteristieke, grote neus.  Vanaf 1960 heette het model Čezeta 502 en werd er, eigenlijk een beetje laat gezien de konkurrentie,  pas de Dynastarter toegepast. Maar de Scooter bleef startbaar middels een kickstarter. Het vermogen was intussen ook verhoogd van 9.2 naar 10 pk. Tot aan 1964 bleef de scooter in produktie. De laatste modellen hadden geprofileerd stuur en een ingebouwde km. teller.
Van de Čezeta werd nog een vracht driewieler afgeleid door de aansluiting van een bak op het middenstuk van de scooter.
Motortype Eencilinder luchtgekoelde tweetactmotor
Cilinderinhoud 171,7cc
Comp. verhouding 7:1
Boring x slag 58x65mm
Max. vermogen 8,5 pk bij 4500 tpm   9,5 pk bij 4750 tpm voor 502
Topsnelheid 90 km/u
El. installatie Dynamo 12V/100W (502)  6V/45W (502/01) in 1964
Ontsteking accu/bobine
Versnellingen 4
Vering voor; schommelarm met 2 schokbrekers, achtervork met 2 sch.br.
Remmen trommels
Bandenmaat voor/achter 12×3.25 inch
Gewicht 122 kg
Prijs in NL nb

Čezeta 505-1
Begin jaren ’60 komt CZ met een nieuwe variant van de motortransporter, gebaseerd op de Cezeta scooter. De voorste helft is identiek aan de Cezeta. De motor is nog dezelfde 172 cc motor met geforceerde koeling en een vermogen van 8,5 pk bij 4500 tpm. Hoewel sommige bronnen ook spreken van 9,5 pk bij 4750 toeren. De geforceerde koeling wordt verzorgd door een ventilator die middels een riem wordt aangedreven vanaf een poelie op de krukas. De cilinderkop is aangepast op deze manier van koeling. Karburateur, Jikov 2926 SD. Bij een snelheid van 40 km/uur, konsumeert het voertuig ongeveer 4,4 liter/100 km. Achter gebruikt CZ dezelfde 12″ wielen als die van de scooter, met de 3.50 x 12″ banden. In tegenstelling tot zijn voorlopers zijn nu de wielen afgeveerd i.p.v. de bak. Met hydraulische schokbrekers met een slag van 100 mm. Topsnelheid 52 km/uur. De laadbak is 120x110x35 cm en het laadvermogen is 200 kg max. Leeggewicht van de kombinatie; 247, met brandstof in de tank; 255. Het totaalgewicht, inklusief de bestuurder is max. 535 kg. Het reservewiel kan onder de laadbak worden opgeborgen, evenals de 2 akku’s. De Transporter heeft een achtpolige Dynastart 12 V/90W, welke als dynamo 110 W kan leveren. Het vermogen als starter is  ¼ pk bij 300 tpm. Het draaimoment is 1 kgm bij een spanning van 9 Volt. De 2 in serie geschakelde akku’s van ieder 6 Volt/12Ah  zijn met de + pool aan de massa verbonden. Bij model 505/01 wordt maar 1 akku van 12 V/35Ah gebruikt. Voor is de diameter van de remmen; 140 x 35 mm en achter 160 x 35 mm.

En natuurlijk zijn er nog leuke exoten als de op een “Druzeta” gelijkende Čezeta met zijspan van Jawagek Paul Kuijs.

Druzeta    Čezeta met zijspan

ČZ Trike
De voorkant was identiek aan de gewone CZ Padvinder, alleen vanaf het motorblok zag alles er anders uit. Kleine 8″ stalen schijfwielen met een in teleskoopveren opgehangen houten bak van 100 x 70 x 55/50 cm Max. belasting 150 kg. De laadbak werd afgeleverd in de witte grondverf om de koper zelf de kleurstelling te kunnen laten bepalen. Met de 6 pk sterke motor van de CZ 150 kon het vehikel een snelheid bereiken van 45-50 km/uur. Eigen gewicht was 125 kg. De aandrijving vond plaats d.m.v. een lange ketting naar het in een waterdicht stalen karter opgesloten differentieel. De volgende 150 cc uitvoering werd aangedreven via 2 korte kettingen met elk een eenvoudige opspan mogelijkheid. Remtrommels waren 125 x 20 mm, welke een speciale afdichting hadden tegen water en vuil. De voorrem werd bediend met een handel op het stuur, achterremmen met de voet en via de handrem. Aan de beide uitlaatbochten zat één gekombineerde uitlaatdemper.  In 1951 kostte de 125 cc ;zonder laadbak, f 1190.00, laadbak, f 195.00, extra vering, f 40.00. De prijs van de 150 cc in 1953 , zonder laadbak, f 1385.00. Reserveachterwielen met band tegen meerprijs leverbaar.
Motortype Eencilinder luchtgekoelde tweetactmotor
Cilinderinhoud 123 cc                             148cc
Comp. verhouding 7:1
Boring x slag 52x58mm                        57x58mm
Max. vermogen 5 pk bij 4500 tpm            6 pk bij 4500 tpm
Topsnelheid 45-50 km/u voor 150cc model
El. installatie 6V25Watt
Ontsteking magneet/vliegwieldynamo
Versnellingen 3
Vering voor; telescoop met schroefveren, achter; geen/plunjers
Remmen trommels 125x20mm
Bandenmaat voor; 2.50 (2.75)x19. achter 4.00×8 inch
Gewicht 125 kg, max. belasting laadbak 150 kg
Prijs in NL 1951 zonder laadbak f 1190,- (125cc) f 1385,- (150cc)