Socovel werd in 1941 opgericht door de gebroeders Maurice en Albert de Limelette. Maurice had Kunsten en Ambachten gestudeerd en zijn broer zat in de zakenwereld. Sinds de lente van 1940 was België bezet door de Duitsers en de benzine gerantsoeneerd. Dit bracht Maurice op het idee van een elektrische motor. Destijds werd de elektriciteit uit de Belgische steenkool gehaald en de kans op schaarste was dus klein. Maurice maakte dankbaar gebruik van zijn vrije tijd toen hij wegens een auto ongeval noodgedwongen in een ziekenhuis belandde om zijn ideeën uit te werken op papier. Hij woonde toen nog in de Condroz en zijn broer in Brussel. Er ontstond tussen hen een levendige korrespondentie over het ontwerpen van de elektrische motor.
Maurice de Limenette tekende een reeks van ontwerpen en bestelde de benodigde onderdelen bij kleine leveranciers en producenten. Albert nam de montage voor zijn rekening en probeerde in 1941 het eerste prototype uit. Natuurlijk waren er gebreken, o.a. te weinig vermogen. Verbeteringen werden doorgevoerd en de machine werd levensvatbaar geacht door de gebroeders. Socovel was geboren op 1 maart 1941. Officieel adres was; I. nuizalaan 359 te Brussel, het adres van Albert. De plaats waar de montage plaats vond was 16 Reu de Magistrat, het huis van Maurice de Limenette. Omdat het oorlog was, moesten de broers de toestemming hebben van de bezetter. De eerste 15 machines werden gebouwd. Deze waren gereed in juni 1941 en werden meteen verkocht. Tot het einde van 1942 zijn er bijna 400 motoren gebouwd. Aan het eind van 1945, in het begin van 1946 bouwde men de eerste motorfiets, de 125-9 D, met een benzine krachtbron. Men gebruikte hiervoor een Villiers motorblok. Men verhuisde intussen naar de Waterloose Steenweg 614. Daar begon men met de produktie van motoren met een 125 cc Villiers krachtbron en van Autobike bromfietsen van 98 cc met één versnelling. In 1949 breidde de modellenreeks zich nog verder uit met Villiers motoren van 98 tot 200 cc. Dit laatste model met een teleskopische voorvork en plunjervering. In 1951 presenteerde Socovel naast de bestaande produkten nu ook haar modellen met een Jawa tweetaktmotor, Schnurle omkeerspoeling, een vierversnellingsbak, teleskoop voorvork, plunjervering achter. Door het succes met de modellen met de Jawa motoren begon Socovel met de introduktie van een 150 cc model met een CZ motorblok in het frame. Deze was aanzienlijk goedkoper dan de Villiers modellen. Rond 1952 werkten bij Socovel zo’n 50 mensen en leverde de firma 170 motoren af per week. Men hield zich uitsluitend bezig met montage, fabriceerde niets zelf. In 1952 overleed ook Albert de Limenette. Dit werd erg betreurd, hij was het administratief en financieel brein achter de onderneming. Maurice interesseerde zich slechts voor de techniek. Het overlijden van Albert bracht een zware klap toe aan de firma. In 1954 hield men zich bezig met 2 aktiviteiten, enerzijds de invoer van de Tsjechische motoren CZ en Jawa, anderzijds de bouw van de Socovel modellen met de 100, 125, 200 cc Villiers of de 150 cc CZ krachtbron. En de sportieve modellen met 250 of 350 cc Jawa. In 1956 maakte Socovel een bromfiets van 49 cc, een tweezitter met teleskopische achterwielophanging in twee versies, normaal en luxe. Darnaast nog de motoren met 150 en 200 cc Villiers blok. Ook had men nog een model met een 200 cc Maico motorblok en de beide modellen van Jawa, 250 en 350 cc. De brommers hadden altijd ILO blokken van 49 cc. De prijzen varieerden van BEF 5900 tot 9900. Dan komt de tijd waarin het slecht begint te gaan met de motorenverkoop. Een paar mislukte types en de crisis waren de nekslag voor het bedrijf. Aan het einde van de jaren 50 besloot Maurice de Limenette het bedrijf te liquideren. In de zeventiger jaren overleed ook hij.
SOCOVEL 250cc bouwjaar 1952 Eigenaar; J. Houben Op de benzinetank is duidelijk te zien het Jawa logo wat vanonder een dikke laag plamuur tevoorschijn kwam. Socovel toonde in 1951 een 250 cc Jawa model, welke werd gevolgd door een 350 cc model. In januari toonde men een prototype met een 150 cc CZ motorblok in een gestroomlijnd frame. Deze kwam echter nooit in produktie. In 1954 was Socovel de importeur van Jawa en CZ voor België. De firma werd in 1957/58 opgeheven. |
ITAL 350 In 1968 getoond op de MOTOR RAI, geïmporteerd door N.V. Nimag, toen nog gevestigd te Leidschendam (nu Heinenoord). Fabrikant; Fabbrica Italiana Motocicli Italemmezeta S.p.A. te Bologna.De Ital werd uitgerust met de wereldberoemde Jawa 350 cc krachtbron van het type 360. Ital had wel gebruik gemaakt van het luchtfilter + huis, maar de beplating weggelaten. Uitgerust met verstelbare schokbrekers. Voorzien van een zeer fraaie lijn, een dubbel wiegframe, zeer licht door de konstruktie en een uitermate goede wegligging. Wielen waren 18 inch. Uitgevoerd in metallic rood + zilver. De volgende informatie komt van Claas van der Broek uit Veldhoven; Ital was een italiaans merk dat zelf geen motorblokken maakte maar gebruik maakte van diverse inbouw motoren, zoals die van de Triumph Bonneville, FB Minarelli en uiteraard JAWA. Modellenserie 1968 Mustang Veloce 50 cc prijs toen f 1195,00 Ital 350 Twin met Jawablok. Prijs toen f 2295,00. Dit waren de enige modellen, voorzover mij bekend, die in Nederland werden geimporteerd door NV Nimag te Rotterdam.De volgende informatie komt van Rob Leek † Deze had weer zijn informatie uit Italie. 1968 + 1969 modellen: 125 Sport – 125 America – 125 Road – 125 Rally – 125 Tarbo Sport – Cross 100 – 350 Dragon In 1968 sloot ItalJet een overeenkomst met CZ om hun cross-motoren te distribueren. In kleine hoeveelheden geproduceerd en verkocht in Italie. Het is mogelijk dat deze types ook in andere landen zijn verkocht, maar dan met de type nrs.die dat land er aan gaf! Frankrijk was 1 van de landen waar ItalJet voor produceerde met het merk Tarbo 125 cc, met een 125 cc CZ motor,die overeenkomsten had met Junior ItalJet 125 cc. (Types die bij ons 355/356 werden genoemd)De navolgende gegevens komen van Rob Leek †. Het gaat om de specificaties van zijn Ital. Carburateur: 26mm Jikov. Ontsteking heeft identificatieplaatje met vermelding: Typ 354 Baujahr 67 (lijkt me duidelijk). Kleur: Tank, zijkastjes, en spatborden zilver met op de tank rode, gebogen streep. Zowel tank als kastjes met logo van Italjet d.i. met de rode vogel, en doet denken aan Garelli. De rest, frame, Marzochhi achterschokbrekers, beugeltjes, enz. is gespoten in zilver met daar een transparante laag rood overheen, zeer slijtgevoelig. Vlg. mij is dit ook toegepast op bijv. de 1-cil. Ducati’s uit de zestiger jaren, zoals de Ducati Elite 200. Nou is overigens ook bijna de complete voorkant als van de Ducati’s: Marzocchi voorvork, Grimeca 180mm voorrem, zelfde alu koplamporen en zelfde clip-on/hendels. Ook het alu, hoekige achterlicht en de 160mm achterrem van Grimeca is te zien op Ducati’s (zoals de Mach 1 van zo rond 1963). In de Classic Bike van october 2000 staat een artikeltje over een Italjet Jawa, geimporteerd vanuit Nederland. Mijn framenr. scheelt zo’n veertig nummers. De Italjet in CB heeft echter geen corresponderend motorbloknr. en zal dus niet origineel zijn, temeer daar er in de specificaties wordt gesproken van een 24 mm Jikov carb. |